”I know what you did last summer”

Mitt senaste inlägg slutade ju med Googles informationsinsamlande om användare, som en liten fortsättning på detta vill jag idag skriva om något som precis hände mig och som har väckt en viss oro inom mig…

Jag skulle kolla på Agrias djurförsäkringar, mest för att få information om deras prissättningar. För att få reda på kostnader måste man dock fylla i formuläret till kontraktsskrivning. Så jag fyllde i kanske halva online formuläret och lade sedan ifrån mig datorn utan att tänka mer på det. Ungefär en timme senare ringer det upp en snubbe från Agria och undrar vad som gick fel? Om han kan hjälpa mig? Vad vill jag veta? Han säger att det har varit problem med deras hemsida och han ringer upp alla för att kundtjänsten har ju stängd på helger. Han låter snäll och trevlig. Förklarar mycket om deras försäkringar.

Men jag tycker mest att det känns jobbigt att han ringer upp. Jag ville bara veta om dem skulle erbjuda ett bättre pris en min nuvarande försäkring till min hund… jag skickade ju aldrig ens iväg formuläret, fyllde knappt i hälften. Det kändes så konstig, så absurd att han kunde ringa mig utan att jag skickat iväg formuläret. Det kändes som att någon inkräktat på min privatsfär. Nästan som en Stalker. Tydligen övervakar dem sin hemsida väldigt hård för att inte förlora kunder som inte kan fatta snabba beslut.

Jag vet inte vilket som är värre, Google osv. som samlar in information om sina användare utan att vi märker av det, eller något som Agria som ringer upp och låter en känna av att dem har koll på vad man gör. I sociala medier har man ju själv vald att dela med sig av sin information, här hade jag inte ens vald att skicka in min information till företaget. Tycker inte att det är ok att dem kräver att man måste fylla i blanketten för att ens få ett hum om prissättningar. Men inser att det är effektiv strategi.

Ska hur som helst städa i min browser nu, även om det egentligen inte hjälper något, hoppas att det ändå har en terapeutisk effekt mot den här känslan av att bli förföljd.

Kommentera

