Vem styr över våra flöden?

”As a distributed (many-to-many) communication infrastructure, the internet has long been celebrated for its potential to overcome the asymmetries of top-down broadcast media – and even representative democracy itself.”

 Geert Lovink Networks Without a Cause

Det som åsyftas med asymmetrin i massmedia i ovanstående citat är den urval-tillgång-tillgänglighet som också beskrivs i George Gerbners modell över kommunikation (se Fiske Introduction to Communication Studies kapitel 2 ”Other models”). Alltså, att en relativt odefinierat person/grupp har makten att styra över vad som visas och vem som representeras i mediet. Detta tros inte finnas på Internet. När jag först läste Lovinks introduktion höll jag helt med och tyckte att ja, sociala medier är ju den plattform där alla får synas. Fast, snarare menar jag nog att alla får tala ut där, vem som ser vad och hur är ju sedan en annan fråga igen (för att inte tala om begränsning genom teknik). Men som sagt, jag höll helt med att Internet och sociala medier har nog inget sådant styrande bakom ridån.

Men nu började jag fundera mer och mer på det den senaste tiden – vad ligger bakom det som syns i våra flöden?

En person i mitt facebook flöde klagar ofta över att facebook till synes censurerar hens flöde, att hen inte kan se alla inlägg av dem hen är vän med och följer. Samtidigt verkar det inte finnas någon tydlig struktur bakom vad som visas och vad som undanhålls. Själv använder jag facebook alldeles för lite för att uttala mig om detta, men skulle gärna höra om någon annan upplevt något liknande?

Sedan hände det några starka diskussioner på instagram kontot @kvinnohat som gjorde mig väldigt medveten om hur många instagram konton egentligen inte tillhör en enskild person utan drivs av administratörer.

Och vips – det finns visst massor med odefinierade makthavare som drar i trådarna bakom sociala medier. Vare sig det är administratörer eller programmerares algoritmer.

Tänker här också på google. I sitt föredrag om clouds som hölls vid LiU i början av 2014 pratade John Durhamn Peters från University of Iowa också om googles makt och möjligheter att samla in information från oss och sedan forma våra svarsflöden. Detta betyder att de svar jag får på en google sökning kommer aldrig till 100% likna någon annans.

Så visst måste någon dra i trådarna bakom? Internet är nog inte så demokratisk och fri som det påstås?

Kommentera

